Triar el camí correcte

Era d'esperar que ja passats uns mesos des de l'impacte del COVID-19, I seguint en una situació de restricció i incertesa

Triar el camí correcte

Era d'esperar que ja passats uns mesos des de l'impacte del COVID-19, I seguint en una situació de restricció i incertesa, els canvis en el comportament dels consumidors ja s'anaven a notar i anaven a ser reflectits en les quotes de mercat.
Com que els nostres hàbits s'han vist modificats i tremendament alterats per la situació excepcional que vivim actualment, les preferències en les eleccions a la roba i el calçat del consumidor se centren principalment en la comoditat. Lògicament amb poca o cap vida social, els consumidors no troben la necessitat de comprar moda sofisticada i es decanten per col·leccions ponibles. Les vendes de sabates de taló alt per exemple han caigut entorn d'un 15%.
A més se suma la crisi econòmica i la creixent desocupació que empeny al consumidor a pensar-se molt més si necessita o no comprar una peça i prefereix fer-ho quan és necessari i portar alhora un millor control i ordre del que ja té en el seu armari.
La bona notícia és que creix el consum sostenible, i la tendència que ja es venia imposant s'aferma per a quedar-se, en el futur només tindran cabuda les marques sostenibles i el comerç just. Almenys quan tot aquest acabi tindrà un sentit si hem aconseguit aquest objectiu tan necessari. Aquesta indubtable tendència ha quedat plasmada en totes aquestes últimes edicions de totes les recents passarel·les de moda nacionals i internacionals.
La mala notícia és el durant i és que mentre existeixi la pandèmia el mercat de luxe està trontollant, Chanel , Hermés o Rolex per exemple han paralitzat la producció.
El desgast de les grans cadenes i magatzems a nivell mundial és evident.
El volum de negocis de la moda italiana va caure d'un 30% en el primer semestre de 2020 I tenim ja algunes dades com els històrics magatzems Neiman Marcus als EUA que s'han declarat aquest setembre en fallida. Tenim notícies de grans cadenes nacionals i europees que estan tancant el 50% de les seves botigues al carrer: Els magatzems alemanys Karstadt Kauthof Tanca 62 de les seves 172 botigues, el grup Inditex haurà reduït entre 1000 i 1200 botigues per al 2021, altres marques com Nike ha anunciat quantitat d'acomiadaments, i altres dades fatídiques com la que fallida de Victoria’s Secret o de la històrica Brooks Brothers.
També els comerços situats en els centres neuràlgics de les grans capitals i ciutats espanyoles i europees sofreixen sense pietat l'absència de compradors xinesos, coreans i estatunidencs, que no poden viatjar, i que són els majors consumidors per defecte d'aquests últims temps.
Els governs secunden i promouen el consum de producte local per a intentar contrarestar aquesta falta de turisme. La gran escapatòria per al comerç en el sector de la moda se centra en la compra en línia que es mantindrà en auge en aquest segon trimestre.
El pronòstic durant aquest any apunta que la forma per a mantenir el sector passa per impulsar el canal de venda en línia i venda telefònica, crear una oferta que prioritzi la comoditat però amb l'habilitat d'introduir disseny i moda al mateix temps i sobretot treballar per a donar una qualitat en el servei en línia perquè el client rebi les peces dins del termini i en la forma escaient adequades, promovent la seva fidelització i sobretot una reputació de marca eficaç en la venda en línia perquè d'això dependrà el seu futur.
Personalment crec que aquesta és una profunda i brusca crisi que cal superar, és com un gran sot en el camí que renaixerà de la mateixa forma ràpida que es va iniciar, per dir-ho d'alguna forma el comparo amb gran incendi que ho arrasa tot però que passa molt ràpid i per tant la recuperació del mal comença l'endemà i amb una certa facilitat, quan això acabi, la normalitat fins i tot l'enlairament i la recuperació les marques que hagin sobreviscut serà en una línia ascendent amb el mateix grau d'inclinació que va tenir quan era descendent.
Tothom sap que en època de crisi també és època d'oportunitats, i encara que no deixa de preocupar-me la frase de Robert Kiyosaki que diu «La història ens recorda que els dictadors i els dèspotes sorgeixen durant temps de severes crisis econòmiques» jo prefereixo pensar que tots treballarem per a innovar, crear, i aprendre noves maneres de viure i sentir la moda... i que en definitiva estarem tan ocupats que com va dir Henry Kissinger
" La setmana (l'any) que ve no pot haver-hi cap crisi, la meva agenda està plena."