L'efecte “Packaging”: comprem producte o embolcall?

L'efecte “Packaging”: comprem producte o embolcall?Els envasos ens enamoren però… i el producte? T'expliquem com el disseny moltes vegades ens sedueix i les claus per a no deixar-te portar per ell ni comprar “pels ulls”

Actualment, la imatge ho és tot, i és per això que l'anomenat “Packaging” ha deixat de ser un simple embolcall per a convertir-se en un argument de venda per si sol. Les marques ho saben bé; des de Byoma en el camp de skincare fins a signatures com Carolina Herrera en perfumeria, els dissenys han passat de ser discrets i minimalistes a tot el contrari: actualment impera l'exuberància, el cridaner, el maximalista, tot això buscant causar-nos un “amor a primera vista”. Però, fins a quin punt hem de deixar-nos portar per l'aparença d'aquests envasos? Triem el millor, o simplement el més bonic? Comprem realment els productes, o els seus embolcalls?

Et responem i, a més, et deixem les claus per a evitar-te alguna compra innecessària.

Fa uns anys, predominava la senzillesa en el visual; línies netes, tipografies sòbries i paletes de colors neutres transmetien una sensació d'elegància i exclusivitat, apostant pel minimalisme. No obstant això, arriba arrasant la nova tendència del “ més és més i millor”. Avui dia, els envasos busquen captar la nostra atenció en segons, recorrent a colors vibrants, il·lustracions excèntriques i dissenys plens de personalitat. Com més expressiu i cridaner, mes atreu. El recent creixement de les xarxes socials i dels personatges públics, com el fenomen influencer, ha convertit  el Packaging en un element clau de l'experiència del producte. Un bon disseny pot fer que aquest es torni viral, fins i tot si la seva qualitat no és la millor. Així, el màrqueting ha après a jugar amb les nostres emocions i pensaments, fent-nos creure que l'embolcall és tan important com el contingut.

Segons alguns estudis basats en la psicologia del consumidor, tendim a associar l'atractiu visual d'un producte amb una percepció de la seva qualitat. Si un producte té un disseny cuidat, assumim automàticament que el seu contingut serà igual de bo. Això no sempre és cert. De fet, moltes vegades darrere d'un embalatge espectacular s'amaga un producte mediocre o sobrevalorat.

Les signatures i cases de luxe, per exemple, porten dècades explotant aquest concepte. El disseny exclusiu dels seus envasos crea una sensació d'estatus i exclusivitat que justifica els seus preus elevats, sense fer-nos sentir malament per pagar milers d'euros per una bossa, un vestit o unes sabates confeccionades potser de la mateixa manera que uns altres pels quals, a meitat de preu, els veuríem cars. Ara, aquesta estratègia s'ha traslladat a productes més accessibles, des de cosmètica fins a alimentació, on l'embalatge pot ser el factor decisiu en una compra impulsiva.

No hi ha res de dolent a gaudir d'un bon disseny, però és important no perdre de vista l'essencial: la qualitat del producte. Algunes marques inverteixen més en l'estètica dels seus envasos que en la formulació dels seus productes, la qual cosa pot portar-nos a pagar més per alguna cosa que no ho mereix.

Com podem evitar deixar-nos portar i comprar productes bonics però ( potser) de baixa qualitat?

  • Llegeix etiquetes i llistes d'ingredients en el cas d'aliments i cosmètics
  • Investiga ressenyes i opinions d'altres consumidors abans de deixar-nos portar només pel disseny
  • Comparar alternatives per a veure si un envàs atractiu amaga un preu alt sense justificació
  • Prioritza la sostenibilitat, triant envasos reciclables o reutilitzables en lloc d'aquells creats només per a cridar l'atenció
  • Consulta a un especialista o dermatòleg abans de consumir productes dels quals no tinguis precedents, a fi d'evitar que et causin algun problema en la teva pell o en el teu cos

Alejandra Gisbert